lördag 13 augusti 2011

Kanske ska bli vädertant så jag kan gnälla internationellt??

Tänk vad lätt det blev att prata med folk om vädret helt plötsligt!
Ni kanske inte är som jag, men annars är det en väldigt svensk grej, att ta till väderprat när man hamnar i en sån där obekväm sits och måste tala med okänt folk.
Hur som helst så får man alltid medhåll när det är 10-20 minus grader, snålblåst och sån där trevlig pudersnö som kryper in i varenda vrå.
Säger man t.ex "-Åh usch va kallt, ruggigt, blåsigt, snöigt det är" så får man i 9 av 10 fall medhåll, förutom nån dåre som alltid klämmer i med hur mycket dom älskar snö och vinter.
Dvs såna som älskar att skrapa rutor och skotta snö, betala dyrare elräkning, halka och slå ihjäl sig osv.
På sommaren kan man gnälla över både värme och regn, men gör man det så säger 7 av 10 att det är så härligt med värme och ja jo, visserligen, men inte om man blir kräftröd, svettig och svimmar så fort man visar sig utanför dörren.

Och så har vi dom 7 av 10 som älskar regn, som tycker att det är så härligt när regnet rensar upp luften och det blir så friskt ute, dom verkar uppenbarligen inte ha en tanke på att efter regn kommer inte bara solsken, utan även kvav fuktig klibbig luft som knappt går att andas, men ja, gillar man sånt och är Amish och mån om sina grödor, så why not?
På hösten säger 7 av 10 att det är så mysigt när mörkret faller på och man kan sitta inne med ljus och lyssna på stormen utanför..
Dessa personer kanske ska tänka på att de inte kommer få se solen igen förens i april-maj nån gång, och att man bör söka hjälp om man tycker storm är mysigt!
Och ut måste man, iaf jag, så jag är väldans missnöjd.
Jag tillhör kategorin som älskar våren, som blir en sån där 7 av 10 person då, och försommaren..uuuunderbaaart!
Men vinter..nä du, det ska till mycket charm för att få mig att gilla den här årstiden, visst är det trevligt med julmys och glögg och pepparkakor, men jag måste ändå ut...ut och bli halvt ihjälsnöad, och förfrysa fingrarna så man slår av dem av misstag när man ska öppna skuffen, jag vill gå i idé eller kanske bara visa mig utanför dörren när det är slut på oboy pulver...
En sak som vi dock alla har gemensamt om vi inte överdriver det åt andra hållet förstås, är att vi alla är bleka, röd nosade och torra, håret är statiskt och livlöst, ingen har nån som helst kroppsform kvar, alla ser likadana ut och vi är alla livrädda för att nån ska se oss när vi halkar!

29/11-2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar