lördag 6 oktober 2012

Hen?? Nej nu jävlar!

Tungt ämne...Ett ämne som gör mig vansinnigt förbannad!
Har vi så jävla lite att göra så att vi, på politisk nivå, måste diskutera om benämningen hen ska införas i svenska språket??
Jag blir fan galen! Ta och lägg tid, pengar, politik och energi på att lösa arbetslösheten, det psykiska illamåendet och mobbing på skolor/arbetsplatser och dylikt som faktiskt har med vårt egentliga människovärde att göra, rätten att vara lycklig!
Sluta sudda ut våra kön med töntiga regler och könslösa ord! Uppskatta varje man och kvinna!
Vi ÄR kvinnor och män, snippa och snopp, med rätten att vara just det, en människa, en individ och ett kön!
Fruktansvärt enkelt egentligen, låt oss alla uppskattas för dom vi är, det vi är bra på och sen låta det vara så! Att man får bli det man vill, arbeta med vad man vill och ha betalt för sin prestationer, både i ord och pengar!
Tycker en tjej om rosa så ska det spekuleras ner i småbitar om samhällets vridna syn på kvinnor, ja eller så gillar ungen rosa?! Och vet ni, det är fanimej det minsta problemet! Stoppa t.ex reklam på retuscherade modeller istället. Det som barn kommer mäta sig med sen, en fiktiv bild av män och kvinnor. Ge dom verktygen att få vara som dom är, vackra fina flickor och pojkar, kvinnor och män-i-skor!
Jag vet att det pågår sjuk diskriminering av tjocka och smala, män och kvinnor, sjuka och friska, svarta och vita av olika urbota dumma anledningar. Men vi är fan här tillsammans hela högen, och det är beteendet gentemot varann som är det absolut största problemet, och egentligen det enklaste att lösa..VAR SNÄLL!

Världens enklaste värdering, ödmjukhet kärlek uppskattning, det är banne mig sånt vi borde skicka med våra barn, men att börja kalla dem för hen och hum och allt pinsamt löjligt som för tillfället är på tapeten, det är fanimej inte att hylla våra olikheter!
Snart får alla bara tycka om en och samma färg, som är neutral givetvis, och vilken som sen ska räknas som neutral ska våra politiker diskutera så det blir rätt och riktigt! Skolmatsalen får nog snart inte servera penne till köttfärssåsen för att det ser ut som små penisar eller för att det är diskriminerande gentemot makaroner...Herregud...Enough is enough!

Den dagen HEN föder barnen i Afrika, är den dagen då HEN kommer brukas av en sån här surtant!
Jag vägrar!!

5 kommentarer:

  1. Frida skickade hit mig. ;) Tycker du hen är ok i fall där man inte vet vem man pratar om alt man vill anonymisera personen man pratar om?

    Jag tycker det är ett jättebra ord i såna fall. Däremot byter jag inte ut hon eller han mot hen, när jag vet vem jag pratar om.

    // Lena

    SvaraRadera
  2. Svar:
    Tack för kommentaren!
    Mitt problem med det hela är att allting ska neutraliseras tills vi som olikheter knappt finns kvar, hen innebär inte bara att fråga efter en han eller hon utan om att könsneutralisera.Det känns som att vi slår knut på oss själva för att inte diskriminera könen, istället för att bara uppskatta könen. Och att man seriöst på politisk nivå diskuterar om detta, är det det vi ska lägga politik, pengar och energi på? Att man ens orkar hålla på, är det så ofta man ringer till någon som varken har en titel, ett kön eller ens ett förnamn? Stöter jag på det problemet säger jag som det är, jag ska prata med någon som har hand om blabla, har inte en aning om vem det är. När det gäller någon anonym så har ju alltid "personen" eller "någon" fungerat, känns inte som ett problem man måste lösa på politisk nivå faktiskt? //Zara

    SvaraRadera
  3. Hamnade här efter felklickning :) TUR för mig för du är en ärlig tjej som vågar skriva vad du tycker! "applåderar"

    Hela den här hen-debatten blir ännu värre när man tänker på att det hittills kostat skattebetalarna i runda slängar 400 miljoner bara i sk forskningspengar!?!?!

    Hur sjukt är inte det???

    Lägg sen till att dessa pengar i stort sett hamnat i fickorna på några totalt galna feministkärringar som drivit detta vansinne till smärtgränsen hos alla oss andra, 99,9% av befolkningen... trist, sorgligt och totalt vansinnigt beteende från politiker som bara sprätter bort våra pengar på det här sättet!

    SvaraRadera
  4. Hen diskussionen är också het här i finland pga att det finska språket har ingen benämning på han och hon utan de säger bara hän. Men jag tycker att finskan ska få nån benämning för man vet aldrig finskan om de är en kvinnan eller en man. Jag tycker så då att vi ska fortsätta med han och hon och att finskan tar bort sitt hän :)

    SvaraRadera