söndag 18 december 2011

Sjukskrivna, socialbidragstagare & annat slödder...

För ett tag sen stod det i den lokala blaskan att någon bombhotat Försäkringskassan i Falun, och trots att det förstås var läskigt för personalen i kåken, så måste jag säga att jag har FULL förståelse. 

Nu vet man ju inte direkt vems fel det är att nån som får sin "lön" från FK, inte fick det, om det var regeringens gulliga beslut eller någon på FK som klantat till det.

Jag vet inte vem som blev fullständigt vansinnig och skickade iväg detta hot.. 

Kanske var det en människa som drabbats av cancer och anses vara arbetsför ändå, jag menar vem har dött av lite cellgift, häv ur dig ur soffan din latmask! 
Kanske var det någon som går någon form av praktik, dvs jobbar heltid och arslet av sig för bidraget som i runda slängar betalar hyra och el, mat finns det ju i soptunnor runt om i hela kommunen, eller hur? 

Jag har själv varit på botten, inte den djupaste delen av den, tack å lov, men jag har haft socialbidrag i mina ungdoms glada dagar...eller nej, mina ungdoms dagar ska det väl stå. 

Jag är innerligt tacksam att socialbidraget finns, i mitt fall var det största problemet den mänskliga faktorn, t.ex så fick man pengarna den sista varje månad, och det hände mer än en gång att en räkning skulle vara betald 5-6 dagar före den sista, och då var det bara att vänta, sen betala påminnelse avgifter för det, trots att 45 kr är ungefär det man har kvar på kontot efter att räkningarna betalats..Och det går inte att varken spara, eller betala en räkning i förväg, en extra en månad för att slippa situationen, för det räcker inte pengarna till.

Ja, det är & ska vara existens minimum, jag är helt med på det, men det är inte så roligt när inte överlevnadsbidraget dyker upp den sista, för att din handläggare har semester, eller är sjuk och återkommer 7 dagar senare, för det har jag också varit med om, ett antal gånger, även till julen..Och existensminimum är just vad det låter som, du existerar, no more, no less.

Det var därför det här inlägget blev skrivet, för precis som det står på facebook lite då och då så finns det människor som väljer mellan en slalomutrustning eller ett Xbox, och människor som väljer på julmat eller korv å makaroner, julklappar eller elräkningen...

Och till alla dom som kämpar med det, kan man iallafall skänka en värmande tanke, alla människor har det inte alltid så lätt och så här i efterhand, så är jag tacksam för den tiden jag gick igenom, jag lärde mig förbannat mycket, jag lärde mig att det kan gå bra, det kan lösa sig, det är inte ett helvete jämt, men tyvärr finns det dom som aldrig får komma ur det helvetet, och till er som kämpar och vänder på varenda krona, vill jag ändå, mitt i det jobbiga önska en riktigt riktigt God Jul. 

Jag vet hur det är, ingen kan säga att det är lätt, och jag hoppas att ni i allafall har kärleken och glädjen hos er i juletider, för även om det låter jävligt klyschigt så är det ju faktiskt det som julen handlar om...egentligen.

7 kommentarer:

  1. När jag såg din mening på "rampljuset" på bloggplatsen så fylldes jag av så många känslor och var beredd på att skriva ett långt j*vla inlägg och seddan kom du med denna tänkvärda text, jag håller fullständigt med dig och det är tragiskt....
    Jag är själv sjukskriven nu för tillfället och min man har praktik genom arbetsförmedlingen så vi har det minst sagt knapert denna jul.... Tack för din varmande tanke!

    Och jag vet hur det är att bli utslängd från en bloggportal för att man skriver sina åsikter. Jag blev utslängd från blogspot just för att jag skrev om en polisman som våldtagit och gett droger till en 16 årig vilsen flicka, jag skrev vad jag tyckte om det eftersom han bara fick 1 års fängelse, om han inte var polis så skulle han sannerligen fått ett högre straff.... så tänk på vad du skriver här också =)

    Kram
    "frugan"

    SvaraRadera
  2. SV: Haha, ja jag förstår det, men det är sådana rubriker som lockar läsare ;)
    Ja, det är då för bedrövligt :( Jag är nog alldeles för vrång, stänger dom min blogg så får dom fan göra det, jag kommer aldrig vara tyst! ;)
    God Jul Frugan, och tack för titten :)

    SvaraRadera
  3. Hej Zara! Jag skrev en superlång kommentar till ditt fantastiska inlägg. Men inlägget var för tok på långt så det fick gå bort. Resultatet blev istället ett blogginlägg. TACK för din inspiration!!!! OCh BRA blogg.
    Pöss
    http://nobimbosallowed.bloggplatsen.se/2011/12/27/6947591-sverige-ett-u-land/

    SvaraRadera
  4. Tack kära du!! Inlägget var fantastiskt, som vanligt!! Och tänk att jag fick vara jultomten som kom med inspirationen :D puss på dig!!

    SvaraRadera
  5. Ja nu vet vi allihop att tomten finns på riktigt. TACK tomten!

    SvaraRadera
  6. Vi blev som tur var räddade av en fond den här julen, då ekonomin kördes i botten av vinterkläder och vinterskor och medicin för nästan 5000 kr totalt. Men nu är det ett nytt år med nya möjligheter. Och nya ansökningar att lämna in :)

    SvaraRadera
  7. SV: Vad skönt att det löste sig! Hoppas på ett bra 2012 för er!

    SvaraRadera